Wymiary uważności!
„Wymiary uważności! - projekt wsparcia uczniów, nauczycieli i rodziców dwóch szkół podstawowych w Giżycku”. Projekt jest dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej: FEWM.06.03 – Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur.
Hejt – jak chronić nasze dzieci?
W ramach Zadania 2 – Uważna szkoła oraz Zadania 4 – Edukacja włączająca w SP3, czyli uważne wsparcie psychologiczno-pedagogiczne, pan Mateusz Piotrowski przeprowadził 24 lutego dla uczniów a 27 lutego dla rodziców szkolenie na temat „Hejt – jak chronić nasze dzieci?”. Uczestnicy spotkań dowiedzieli się m.in. dlaczego dzieci hejtują, kto najczęściej pada ofiarą hejtu, jak uczyć dzieci kultury w internecie. Uczniowie podczas spotkań odgrywali też scenki wcielając się w role hejtera, ofiary hejtu oraz osoby wspierającej.
Uważnie z naturą cz. I
W ramach Zadania 2 „Uważna szkoła” projektu ponad 80 uczniów naszej szkoły wzięło w zajęciach „Uważnie z naturą”. Warsztaty odbyły się 3 i 4 marca 2025r. w Gwarku.
Trener prowadzący zajęcia: Katarzyna Dobrzyn-oceanograf, obserwatorka ssaków morskich, obserwator powiązań ekologicznych występujących w różnych ekosystemach w tym w leśnych, praktykuje uważność od 15 lat, zajmuje się różnymi aktywnościami, m.in. tkactwo, ratownictwo morskie.
Nad całością czuwali nauczyciele SP3 pod kierunkiem pani Agnieszki Jankowskiej-Zieja.
W trakcie zajęć realizowanych metodą out door uczniowie:
⮚ Zapoznali się z pojęciem uważności oraz rolą jaką może odgrywać w życiu każdego z nich
⮚ Nauczyli się kilku podstawowych ćwiczeń rozwijających uważność
⮚ Wypróbowali sposoby na ćwiczenie uważności na łonie natury (las, plaża przy jeziorze)
⮚ Dowiedzieli się jakie znaczenie odgrywa przyroda w ich życiu
⮚ Nauczyli się dopatrywać powiązań występujących w przyrodzie między poszczególnymi organizmami
⮚ Nauczyli się uważniej obserwować otaczającą przyrodę- wybrane ekosystemy i dostrzegać w nich to, na co wcześniej nie zwracali uwagi, a co również rozwija ich świadomość i wiedzę nt. otaczającego świata
⮚ Wyszukiwali ciekawostki i nietypowe obiekty na łonie przyrody, stawiali pytania w oparciu o nie
⮚ Dostrzegli ogromne znaczenie niektórych organizmów na życie całych ekosystemów (matki drzewa, grzyby)
DLACZEGO NASZE MÓZGI NIE LUBIĄ CHODZIĆ DO SZKOŁY
SZKOLENIE DLA NAUCZYCIELI Z NEUROBIOLOGIEM PROF. KACZMARZYKIEM
Jak stres wpływa na organizm człowieka?- tego dowiedzieli się nauczyciele i Rodzice na spotkaniu z lekarzem neurologiem Panem Piotrem Białaszem, zorganizowanym w ramach realizowanego przez Szkołę Podstawową nr 3, Projektu Unijnego „Wymiary Uważności”.
Dr Białasz w przystępny sposób przybliżył definicję stresu.
Opisał jego fizjologiczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne następstwa.
Powiedział o tym, że stres ma dwa oblicza: pozytywne (motywuje do działania, pobudza kreatywność i pomaga w osiąganiu celów) oraz negatywne (długotrwały stres jest m.in. przyczyną wielu chorób, obniża odporność, może prowadzić do depresji, zaburzeń w relacjach społecznych, obniżenia wyników w nauce).
Dowiedzieliśmy się również, jak możemy pomagać w takich okolicznościach dzieciom i młodzieży. Wskazane są więc na pewno:
- Rozmowy, w czasie których dzieci dzielą się swoimi uczuciami i emocjami. Ważne jest, aby czuły, że mogą swobodnie mówić o tym, co je niepokoi.
- Stosowanie różnych technik relaksacyjnych (techniki oddechowe, uważność).
- Aktywność fizyczna (regularna - zmniejsza poziomu stresu i poprawia samopoczucie).
- Zachęcanie do zdrowego stylu życia. Właściwe odżywianie, odpowiednia ilość snu i unikanie używek to kluczowe elementy, które wspierają organizm w radzeniu sobie ze stresem.
- Wsparcie profesjonalne. Jeśli zauważymy, że nasze dziecko boryka się z przewlekłym stresem lub objawami depresji, warto rozważyć konsultację ze specjalistą.
Podczas prelekcji padło wiele interesujących informacji, które warto wziąć ze sobą na dłużej, bo na pewno pozwolą nam poprawić jakość życia własnego i naszych najmłodszych.
W ramach Zadania 2 „Uważna szkoła” projektu ponad 80 uczniów naszej szkoły kolejny raz wzięło udział w zajęciach „Uważnie z naturą”.
Warsztaty odbyły się tym razem w Multimedialnym Centrum Żeglarstwa i Ekologii- Memuak w Sztynorcie, 26 i 27 marca 2025r.
Trenerami prowadzącymi warsztaty i zajęcia byli:
- Roma Janiszewska- artysta plastyk, pedagog sztuki, certyfikowany instruktor rzemiosła artystycznego. Zajmuje się malarstwem i tkaniną.
- Anna Trzpil-Zagórska- projektantka graficzna i ilustratorka, od czterech lat mieszka i pracuje w małej wsi na granicy Warmii i Mazur. Uczestniczka wystaw zbiorowych w kraju i za granicą, laureatka nagród i wyróżnień w konkursach ilustratorskich.
- Michał Waręgowski- opiekun ekspozycji muzeum, przewodnik
W trakcie zajęć realizowanych metodą out door uczniowie:
dowiedzieli się:
- Dlaczego widzimy kolory? I jak wpływają na nas barwy?
- Jak zieleń i błękit wpływają na nasze samopoczucie?
- Jak widok horyzontu pomaga w zachowaniu harmonii i równowagi?
- Jak tworzy się głębię obrazu poprzez perspektywę barwną i powietrzną.
- Jakie są techniki minimalizacji odpadów w trakcie działań twórczych.
- Pracowali z naturalnymi pigmentami i bezpiecznymi dla środowiska spoiwami.
- Tworzyli pejzaże na płótnie i grafiki na papierze A3 metodą sitodruku.
- Kolorowali i nadawali głębię pracom poprzez technikę tapowania i malowania.
- Projektowali i tworzyli pocztówki z motywami roślinnymi.
- Poznali właściwości prozdrowotnych roślin domowych.
- Prowadzeni przez nauczycieli praktykowali uważność w czasie przerw.
- Poznali skarby natury Krainy Wielkich Jezior i zapoznali się z działalnością człowieka, w tym obszarze. Zwracając uwagę na konsekwencje- dobre i złe.